Perşembe, Haziran 23, 2011

Uyku Takıntısı


Yine nedensiz şekilde uyku aşamalarına ve uykuyu kısaltma yollarına takmış haldeyim. Eğer kendimi uykusuz hissetmeden az uyuyabilmenin yolunu bulursam bana yetmeyen günleri biraz daha uzun hale getirebilirim diye düşünüyorum. Bu düşünceyi daha öncede aklımdan geçirmiş, forumların birinde gezerken dahilerin uykusu olarak bilinen bir uykuyu görmüştüm. 

Temelde gün içinde kısa süreli kestirmelere dayanan bir uykuyla günün 20-22 saatinin rahatlıkla ayakta geçirilebileceğini öğrendiğimde şaşırdığımı itiraf etmeliyim. Fakat uykunun benim açımdan en büyük zorluğu benim uykuya dalma süremin ciddi anlamda uzun olması, hatta öğlen uykularının neredeyse imkansız olması. Bunu gece denemekse neredeyse seçenek dışı çünkü uykuya daldıktan sonra hızlıca geçtiğim derin uyku aşamasında uyandırılması imkansız bir konumda oluyorum :D 

Uykudan bahsetmişken birazda özelliklerinden bahsedeyim. Özellikle Da Vinci uykusu, dahilerin uykusu, süper insan uykusu, çok fazlı uyku vb. gibi birçok farklı ismi olmasına rağmen temelde gün içindeki 15-30 dakika arası değişen bir uyku süresiyle yaşanması durumu. Uykunun beyin tarafından en önemli safhası olarak bilinen REM evresinin süresine tekabül ediyor bu 15-30 dakika. Rüyaların görüldüğü bu evre beyin açısından çok önemli kabul ediliyormuş okuduğuma göre. Normalde ilk uykuya daldığımızda bu evreye geçmek için 2-3 evreyi atlamamız gerekiyor fakat az uyumaya alışan insanların REM evresine çok hızlı geçtikleri gözlenmiş. Bu çok fazlı uykuda ise 14 günlük süreçten sonra kişinin uykuya daldığı andan itibaren REM'e çok hızlı geçiş yaptığı görülmüş. Beynin esas ihtiyacı olan REM evresi, geri kalanı ise bir nevi bilinçsizlik durumu, beyin aktivetelerinin çok yavaşladığı anlar. REM ise uyanıklığa çok yakın bir evre, bu anda bilgilerin kaydedildiği gibi fikirler var. 

Benim gibi uyku düşkünü ve derin uykudayken uyandırılması zor olan bir insanın bu uykuya alışması mümkün görünmüyor ama başarısızlığımın sebebi kendimi bu şekilde koşullandırmış olmam da olabilir. Zira beynin koşullandırma yoluyla pek çok şeyi yapabildiği aşikar. Mesela uyumadan önce kendinize yapacağının "Şu saatte uyanacağım gibi" bir telkinle gerçektende o saatte uyanabilirsiniz. Konuyu saptırıyorum, fark ettim. 
Neyse bu uykuyu denemek isteyenler her gün 4 saatte bir kısa bir şekerleme yaparak 14 günde bu alışkanlığı edinebiliyormuş. Fakat bu deneme süreci içinde çok fazla ağır iş yapmamanız öneriliyor zira çok yorgun hissediyormuşsunuz kendinizi. Okuduklarıma göre 14. gün vazgeçenler bile var. Alışkanlık 19.günden itibaren başlıyormuş genelde. Deneyenler olursa bana haber etsinler, sonuçları merak ediyorum zira.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder